۱۳۹۲ دی ۱۵, یکشنبه


محفل شماره سوم را با 
 word دریافت نماید

مــحــفــل شــمــاره دوم
محفل با نمایش لیست و تصاویر تعدادی از جانباختگان آغاز گردید. سپس گردانندۀ محفل به سخنرانی افتتاحیه پرداخت و بعد از آن یکایک سخنرانان را به حاضرین در محفل معرفی کرد. در جریان محفل اشعاری توسط گرداننده محفل و یکی از شرکت کنندگان در محفل دکلمه شد.
********************

سخنرانی افتتاحیه توسط گردانندۀ محفل
دوستان ارجمند وگرامی سلام!
قبل ازهمه به یاد جانباختگان عزیز و در پیشاپیش شان زنده یاد استاداکرم  یاری، همۀ ما به پا می خیزیم و یک دقیقه سکوت می نمائیم.
یک دقیقه سکوت .....
با اظهار تشکر و سپاس، تشریف آوری شما را در محفل یادبود جانباختگان جنبش دموکراتیک نوین افغانستان خیرمقدم می گوئیم.
ما این روز را به خاطر یادبود از جانباختگان راه آزادی واستقلال کشور و در پیشاپیش آنها زنده یاد استاد اکر م یاری برگزار نموده ایم.
ما با صراحت اعلام میداریم که تجلیل از جانباختگان راه آزادی کشور از طرف قصر ریاست جمهوری رژیم دست نشانده، کمیسون حقوق بشر ساخته شده توسط اشغالگران امپریالیست و افراد و گروهک های خاین میهن فروش، عناصر تسلیم شده و تسلیم طلب سابقا چپ به منظور به بازی گرفتن احساسات و عواطف شخصی و خانوادگی بازمانددگان جانباختگان جنبش چپ افغانستان بوده و می باشد. در حقیقت امر آنها خواستند تا دست در دست هم داده و این حرکت را به نفع اشغالگران امپریالیست و رژیم پوشالی سمت و سو دهند و توانستند این کار را اجام دهند. این حرکت بزرگترین جفای تاریخی در حق جانباختگان گرامی ما می باشد.
ما به صراحت اعلام می داریم که چنین سمت و سو دادن ها زیر هر نامی که باشد خلاف موازین انقلابی و خلاف روحیه انقلابی آن جانباختگان بوده و یک حرکت تسلیم طلبانه در قبال امپریالیست های اشغالگر و رژیم پوشالی بوده و هست.
ما یاد جانباختگان عزیز مان را گرامی میداریم و هرگز فراموش نمی کنیم که آنها بخاطر تحقق دموکراسی نوین و مشخصاً بخاطر مبارزه و مقاومت علیه مزدوران سوسیال امپریالیزم و اشغالگران سوسیال امپریالیست جان های خود را فدا ساختند.
ما به صراحت اعلام میداریم که میراث دار خون جانباختگان و در پیشاپیش آنها استاداکرم یاری می باشیم، زیرا ادامه دهندۀ راه شان ماهستیم، نه تسلیم شده ها و تسلیم طلبان سابقا چپ که تا دیروز سایۀ استاد اکرم یاری را به سنگ می زدند.
ما به صراحت اعلام می داریم که استغاثۀ خونبهای جانباختگان از اشغالگران امپریالیست و رژیم دست نشانده، عزت و حیثیت تاریخی خونبهای سنگین آنها را مورد تحقیر و توهین قرار می دهد. ما کسانی را که این خونبها را مورد تحقیر و توهین قرار میدهند بعنوان خاین ملی شناخته و چهرۀ خائنانۀ شان را افشا می کنیم.
ما امروز گردهم جمع شده ایم تا برای حفظ پاکیزگی تاریخی و پاکی و صفای گذشته، کنونی و آینده جنبش انقلابی کشور و جریان دموکراتیک نوین و جانباختگان آن ازآلوده سازی های اشغالگران امپریالیست، رژیم دست نشانده و نیروهای تسلیم شده و تسلیم طلب سابقاً چپ به صورت یک پارچه و همآهنگ کاروپیکار نمائیم و رسالت و مسئولیت تاریخی خویش را ادا سازیم.
محفل امروزی ما شامل سخنرانی ها، دکلمه ها و نمایش تعدادی از عکس های جانباختگان و لیست نام های شان می باشد. امیدواریم که تا آخر محفل ما را همراهی نمائید.
بهر یاران است یاری، یاد تو حرف مدام        ای رفـیـق راه آزادی خـلـق نـیـک نـام
بـر تو ای بنیانگـذار شـعــلۀ جـاویـد بـاد         از همه همسنگرانت صد درود و صد سلام
تو بـه کـشـور مـشـعـل آزادگی افروختی         سـوختی گـرچه خود ای رزمندۀ عالی مقام
پـیـروانـت بــیــرق رزم تـرا افــراشـتـه         از پـی احـیـای خـطـت مـی کـننـد جهد مدام
غیر محو ظلم و استبداد و بیداد از جهان
غـیـرآزادی انسان نـیـسـت حافظ  را مرام
*************************

د مـلـگـری جـاویـد د ویـنـا مـتـن
  
ډیر دی حلال کړل ګوره زه حلالیدلی نشم
سـتا د پښو لاندی ځپلی ژوند کـولی نشم

درنو قدرمنو ښاغلو او اغلو د نوی دموکراټیک خوزښت د ځان ښیندونکی د لمانځنی غونډی  ته ښه راغلاست!
عزتمنو!
په دی وروستیو کی د هالنډ د پولیسو له خواه یو لیست تهیه او وروسته د هالند د سفارت له لاری د بشر د حقوقو کمیسیون او (۸ صبح) ورځ پاڼی له خواه چی تر ډیره بریده د نوموړی کمیسیون له خواه تمویلیږی یو ۴۵۰۰ کسیزه لیست خپور شو چی په دغه لیست کی د هغو وګړو نومونه دی چی په ۱۳۵۷او ۱۳۵۸کلونو تر مینځ د کودتایی نظام له خواه وژل شوی دی؛ چی یوازی ۳۰۰ کسان یی د نوی دموکراټیک خوزښت غړی وه.
د نوموړی نوملړ د خپراوی څخه وروسته لاس پوڅی رژیم او په ځانګری بڼه د دریم شاه شجاع مطبوعاتی دفتر دا پیښه یوه ستره غمیزه و بلله او د تمساح اوښکی یی پری تویی کړی. ځینی پخوانی جهادی ډلو ټپلو د فاتحی مراسم پر ځای کړل. د (جمعیت اصلاح) په نامه یوه مذهبی ډلګی چی په حقیقت کی د امریکا استخباراتی کړی ده او د طالبانو پر وړاندی زهرجن تبلیغات کویُ او د کرزی لاس پوڅی رژیم ته دینی مشروعیت ورکوی او همدا رنګه د محافظه کارانه سلفی نظریاتو په خپراوی مذهبی شخړو او ناندریو ته لمن وهی، یوه غایبانه جنازه ادا کړه. د نوموړی بنسټ مشر ملا عبدالسلام عابد په هغه غونډه کی وویل: « که تاسی دغه لعینان (د خلق ګوند غړی) و وژنی الله ج به تاسی ته ستر اجر درکړی.» خو نوموړی ملا و نه ویل چی هغه امریکایی او د لاس پوڅی رژیم پوځیان چی هره ورځ د افغانستان د بیګناه پرګنی په بی رحمانه توګه وژنی  که  تاسی له خوا و وژل شی نو د شرعیت په رڼا کی به ستاسی اجر څه وی.
همدا ډول د اسلامی اخوت شورا مشر مولوی حسام ګډونوالو ته و ویل: چی کرزی ډیر بی خاصیته انسان دی ځکه هغه د خلق ګوند غړی چی حسام یی کمونیستان بولی چی په حقیقت کی هغوی بربڼد رویژیونیستان وه ولی محاکمه نه کړل. خو زما پوښتنه له ښاغلی حسام څخه دا ده چی د اسلامی دولت مشر صبغت الله مجددی د افغانستان د خلکو قاتلان (د خلق مزدور ګوند غړی)  او ستا د خپل ګوند، اوهمدا رنګه( اسلامی جمعیت) مشر ربانی روسانو ته د افغان پرګنو وینی او د جګړی خساره وبخښله، هغه وخت تا ولی دا غږ راپورته نکړ او اوس هم چی د امریکا تر یرغل لاندی ژوند کوی او د کرزی فاسد او ګوډاګی شورا کی دنده لری او د امریکا له دالرو څخه خوند اخلی، ولی جهاد نه کوی، او ولی فقط د روسانو د ګوډاګیانو د محاکمی غوښتونکی ئی نه دی امریکائی یرغلګرو. آیا امریکائی یرغلګرو اوس افغانی پرګنی په وینوکی نه لمبوی؟
همدا رنګه د بشر د حقوقو کمیسیون او راجستر شوی د همبستګی ګوند او ځینی تسلیم شوی ډلګی  د دارالامان قصر تر شا د قربانیانو د وارثانو په را بللو سره د نوموړو قربانیانو په یاد یی ډیوی بلی کړی او د یرغلګرو هیوادونو په خاصه توګه امریکا او د کرزی مزدور رژیم څخه ئی د نوموړی جنایت د عاملینو د محاکمی غوښتنه وکړه .
لکه څنګه چی د لیست په سر کی لیدل کیږی د قوس په اومه د نوی دموکراټیک خوزښت بنسټ ایښودونکی استاد محمد اکرم یاری هم قربانی شوی دی. نو د افغانستان انقلابی غورځنګ، دا د استاد او د هغه د ملګرو اصلی وارثان، له خوا پس له دی څخه به هر کال دغه ورځ په شانداره توګه لمانځل کیګی.
زمونږ اصلی موخه دا ده چی باید د استاد ارمانونه او لاره چی د اجتماعی عدالت تامین او د بزګرانو او کارګرانو د لاسونو څخه د غلامی زنځیرونو لری کول دی په حقیقت بدل کړو.
زمونږ په نظر د لاس پوڅی رژیم څخه د استاد د قاتلانو محاکمه غوښتل د استاد د ارمانونو سره جفا او د هغه د ځان ښیندنی سپکاوی دی. ځکه چی استاد په خپل ټول ژوند کی د هر یرغلګر پر وړاندی یو واضح انقلابی دریځ درلوده.
په اوسنی شرایطو کی ځینی تسلیم شوی څیری لکه سپنتا، سیما سمر، نجفی،... او... ځانونه د استاد د لاری پیروان بولی، حال دا چی نوموړی کرغیړنی څیری د استاد د لاری او ارمانونو سره جفا کړی دیږ سپنتا څنګه ځان د استاد د لاری لاروی ګڼلی شی چی د کرزی په لاس پوڅی رژیم کی وزیر پاتی شوی او همدا اوس پر امریکائی یرغلګرو د افغانستان د خرڅلاو په سند بوخت دی.
کله چی ښاغلی وحید مژده دا سند د غلامی سند بولی، نو سپنتا په ډیره بی شرمی د امریکائیانو په لاس جورشوی په غلامی پارلمان کی ښاغلی وحید مژده ته ملی خاین وایی. سپنتا چی هیواد پر امریکاییانو باندی پلوری، ځان رښتینی هیواد پال ګڼی، خو مژده چی دا قرارداد د غلامی قرارداد بولی د سپنتا له نظره هغه پردی پال او ملی خاین دی. یعنی هر هغه څوک چی د افغانستان د اشغال سره مخالف وی، سپنتا هغه ته ملی خاین بولی؟!!
ملی خائی څوک دی، سپنتا او که وحید مژده؟ ملی خائن هغه څوک دی چی د امپریالستی یرغلګرو په خدمت کی وی او هیواد په امپریالستی یرغلګرو باندی پلوری، دی کسانوته ملی خاین ویل کیږی.
 نو ځکه د افغانستان انقلابی غورځنګ په ډاګه وایی چی سپنتا، سیما سمر، نجفی،... او... نه دا چی د استاد د لاری لارویان نه دی، بلکه د ملی خاینینو په ډ لګی پوری اره لری. 
ستاسی د پاملرنی څخه ډیره مننه.
                       په وړاندی د هیواد د استفلال او آزادی په لور!
                     مړه دی وی امپریالیستی یرغلګر او لاسپوڅی رژیم!         
***********************
مـتـن سـخـنـرانـی رفـیـق "اخـگـر"

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم
فلک را سقف بشکافیم و طرح نو در ندازیم
حضار گرامی سلام بر شما!
یاد تمامی شهدای راه استقلال، آزادی وعدالت اجتماعی کشور ما را از هر نحله و فکری که بودند   مخصوصا جانباختگان جنبش دموکراتیک نوین و در پیشاپیش آنها زنده یاد استاداکرم یاری را گرامی میداریم و جانباختن شان را به پیشگاه ملت افغانستان تسلیت عرض می نمایم.
می خواهم با این سوال آغاز کنم که جانباختگان جنبش دموکراتیک نوین به خاطر چه اهدافی جان شانرا از دست دادند؟
در جواب باید گفت که آنها برای کشور و مردم، استقلال، آزدی و عدالت اجتماعی می خواستند.آنها با مطالعه و بررسی دقیق از اوضاع و شرایط جامعۀ آنروز به این نتیجه رسیده بودند که جامعه دچار بحران و چالش های جدی است، بحران و چالش عمیقی که نیاز به حل و فصل دارند و حل وفصل این چالش های جدی با تحول عظیم، اساسی و بنیادی در جامعه امکان پذیراست. و تا زمانیکه در جامعه تحول بزرگ و بنیادی رقم نخورد، رسیدن به استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی برای مردم آن یک رویا خواهد بود و در حد یک شعار زیبا باقی خواهد ماند.
استاد اکرم یاری و سازمان جوانان مترقی برای رسیدن به استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی و رقم زدن آن تحول بزرگ و بنیادی عیار شده با استفاده از مطالعات، تجارب علمی و عملی و دیدگاه روشن و منسجم را ارائه دادند و در جهت عملی ساختن آن تلاش ورزیدند، تا اینکه جان شان را از دست دادند.
و اما مسئولیت جوانان امروز چیست؟ عمده ترین وظیفۀ ما این است که جامعه مان را در زمان کنونی بشناسیم و نیازهای آنرا درک کنیم. ما باید درک کنیم که جامعۀ ما هنوز به استقلال، آزادی وعدالت اجتماعی نرسیده و عوامل متعدد از جمله دست اندازی ها و مداخلات مستقیم و غیرمستقیم امپریالست ها و در شرایط کنونی اشغال کشور به رهبری امپریالیزم امریکا جامعۀ ما را از رسیدن به آنها باز داشته است. همچنان باید درک کرده باشیم که رسیدن به آنچه متذکر شدیم بدون تحول عظیم و بنیادی یعنی بیرون راندن اشغالگران و سرنگونی رژیم دست نشانده و استقرار جامعۀ دموکراتیک نوین در جامعه ناممکن است.
برای رقم زدن به تحول عظیم و بنیادی در جامعه و دست یافتن به استقلال، آزادی وعدالت اجتماعی به یک دیدگاه روشن و منسجم و تلاش در جهت عملی کردن آن نیاز داریم.
این دیدگاه منسجم و روشن در سال 1344 توسط زنده یاد استاد اکرم یاری ارائه گردید و ما که امروز وارث این خط بوده و می باشیم بصورت دقیق تر و همه جانبه تر نظر به شرایط کنونی آن دیدگاه را به شکل متکامل تر آن طرح نموده ایم باید با جدیت و فعالانه آنرا بکاربندیم.
جنبش انقلابی افغانستان این دیدگاه روشن را با استفاده از تجربیات گذشتگان مخصوصا جنبش دموکراتیک نوین و اندیشه های استاد اکرم یاری در اسناد خود جمعبندی و ارائه نموده است.
به باور ما افغانستان فعلی یک کشور اشغال شده است، که نیروهای نظامی بیش از 51 کشور جهان به رهبری اشغالگران امریکائی به بهانۀ مبارزه با تروریزم و آوردن دموکراسی، حقوق بشر، حقوق زنان و غیره در آن حضور دارند و کشور را اشغال کرده اند. تا زمانی که نیروهای نظامی خارجی در این کشورحضور داشته باشند جنگ نیز دوام دارد و رسیدن به استقلال، آزادی وعدالت اجتماعی یک رویا و آرزو و شعار زیبا خواهد بود. ما از جوانان کشور می طلبیم تا به این جنبش بپیوندند و در راه رقم زدن به تحول عظیم و بنیادی در کشور شان برای رسیدن به استقلال، آزادی وعدالت اجتماعی با ما همگام شوند.
تجلیل شایسته از جانباختگان جنبش دموکراتیک نوین و در پیشاپیش شان زنده یاد استاداکرم  یاری زمانی به عمل می آید که از خط فکری آنها پیروی کنیم و اهداف والای شان را فراموش نکنیم و برای رسیدن به اهداف شان بکوشیم، در غیرآن گرفتن محفل و سخنرانی و "فاتحه خوانی" و تبدیل کردن آنها به اشخاص "مقدس"، بی غرض و بیطرف جفای بزرگی در حق جانباختگان، جامعه و تاریخ می باشد و اهانت به آنها به حساب می آید.
چنانچه این جفای تاریخی را خاینین ملی، تسلیم شده ها و تسلیم طلبان سابقا چپ در حق جانباختگان جنبش دموکراتیک نوین نمودند و همه دست در دست هم داده، احساسات و عواطف شخصی و فامیلی بازماندگان خانوادگی جانباختگان جنبش دموکراتیک نوین را به بازی گرفتند و از این حرکت به نفع اشغالگران و رژیم پوشالی استفاده نمودند. ما این حرکت را نه تنها یک جفای تاریخی در حق جانباختگان، بلکه یک خیانت تاریخی می دانیم و به این علت در آن گردهمآئی ها شرکت ننموده ایم.
ما این روز را بخاطر ادای دین جانباختگان و اعلان ادامۀ خط شان علیه اشغالگران و رژیم دست نشانده تجلیل نموده ایم و اعلان می کنیم که پاسدار خون جانباختگان و ادامه دهندۀ راه شان ما هستیم، نه تسلیم شده ها و تسلیم طلبان سابقا چپ.  
سرفراز باشید!
********************
مـتـن سـخـنـرانـی رفـیـق مـلـیـار

حضار گرامی سلام! من زیاد وقت شما را نمی گیرم.
من از طرف خودم از زحمات برگزار کنندگان این محفل تشکر می کنم. تا جایی که من به یاد دارم این اولین محفل در نوع خود در افغانستان است. تا همین چندی پیش ما خبر نداشتیم که تاریخ جانباختن استاد اکرم یاری و دیگر پیشگامان جریان دموکراتیک نوین کی بوده است؛ اما اکنون که خبر شدیم باید سعی و تلاش نماییم که سالروز جانباختن استاد اکرم یاری را هرچه با شکوه تر تجلیل نماییم.
دوستان گرامی! چگونگی برخورد با حوادث تاریخی و درس آموختن از حوادث تاریخی خودش عرصۀ مهمی از مبارزه است. ما شاهد بوده ایم که تسلیم طلبان چپ نما چگونه کوشش نمودند یاد شهدای جنبش دموکراتیک نوین را در خدمت نظام حاکم و نیروهای اشغالگر تفسیر نمایند. آنها تلاش کردند که پیام سیاسی و خط سیاسی را که جانباختگان ما نمایندگی می کردند پنهان نمایند و آن را به قسمی تفسیر نمایند که مطابق میل آنها و در خدمت رژیم دست نشانده تمام شود، اما ما دقیقا باید بر عکس آن را انجام دهیم. ما باید فراموش نکنیم که جانباختگان جریان شعلۀ جاوید یا  جریان دموکراتیک نوین با چه آرمانی و بر سر چه خط سیاسی ای جان های خود را از دست داده اند. آنها در روزگارشان ممثل مبارزه علیه فیودالیزم، سرمایه داری بروکرات، امپریالیزم و سوسیال امپریالیزم بوده اند و به پای چنین خط سیاسی ای جان های شان را قربان کرده اند.
دوستان عزیز! در دهۀ چهل شمسی سه جریان سیاسی بزرگ در افغانستان قد برافراشت:
یک جریان سیاسی مرتبط با نیروهای بنیاد گرای مذهبی بنام سازمان جوانان مسلمان تحت رهبری عبدالرحیم نیازی عرض اندام نمود که رهروان آن بعدا در افغانستان به قدرت سیاسی هم دست یافتند؛ مانند برهان الدین ربانی، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، احمدشاه مسعود و... . این جریان سیاسی که به نیابت از طبقات فیودال و بورژوا کمپرادور با گرایشات سیاسی فوق العاده ارتجاعی، ضد دموکراتیک و با شوونیزم مردسالاری بسیار غلیظ با تکیه بر دربار و حمایت عناصر درباری پا به عرصه سیاست گذاشت، بعداً آله دست کشورهای ارتجاعی منطقه و امپریالیزم غرب گردید.
جریان سیاسی دیگر که بر پایۀ طبقاتی بروژوازی بروکرات کمبرادور و با وابستگی به سوسیال امپریالیزم شوروی وارد کارزار سیاسی شد، حزب دموکراتیک خلق نام داشت. حزب موصوف در 7 ثور 1357 با اجرای یک کودتای خاینانۀ ضد دموکراتیک توسط سوسیال امپریالیزم"شوروی" به قدرت رسید و رژیم فاشیستی و استبداد سیاسی بی مانندی را بر پا نمود که صدها هزار از هموطنان ما را به خاک و خون کشاند که قتل عام رهبران و رهروان جریان دموکراتیک نوین در پیشاپیش آنها استاد اکرم یاری، یکی از جنایت های مهم آنها به شمار می رود.
اما جریان سیاسی دیگر عبارت از جریان دموکراتیک نوین یا جریان شعلۀ جاوید بود. در سال 1344، سازمان جوانان مترقی بر پایۀ طبقاتی طبقۀ کارگر جوان افغانستان پا به عرصه سیاسی گذاشت و نمایندۀ مبارزه قاطع علیه ارتجاع، امپریالیزم، سوسیال امپریالیزم و دربار ظاهر شاهی گردید. این سازمان با راه اندازی جریان دموکراتیک نوین، جریدۀ شعلۀ جاوید ( ناشراندیشه های دموکراتیک نوین) را به دست نشرسپرد و موضع قاطع و جدی علیه امپریالیزم و سوسیال امپریالیزم در جهت منافع خلق های افغانستان گرفت.
دوستان عزیز! باید به یاد داشته باشیم که تعداد زیادی از رهبران و رهروان جریان دموکراتیک نوین، با این اهداف سیاسی، جان های شان را قربان کرده اند. باید نگذاریم که تسلیم طلبان، خط سیاسی آنها را در جهت تسلیم طلبی ملی و طبقاتی مورد استفاده قرار دهند.
دوستان عزیز! خط سیاسی ای را که بنیانگذاران جریان دموکراتیک نوین و در پیشاپیش آنها استاد اکرم یاری ترسیم نمودند، امروز از همه بیشتر در افغانستان و جهان موضوعیت دارد. نظام سرمایه داری حاکم بر جهان، جهان را به طرف جنگ، فقر و تخریب محیط زیست می کشاند. امروز نابرابری اقتصادی، که در حال افزایش است، در سطح جهان بی داد می کند. حضور نیروهای اشغالگر در افغانستان به خاطر تعمیق و گسترش سلطۀ سرمایه داری امپریالیستی بر جهان بوده است. به این خاطر در افغانستان هم اکنون استثمار و ستم طبقاتی، ملیتی و جنسیتی بی داد می کند. یک اقلیت محدود که در خدمت نیروهای اشغالگر قرار دارد و صفوف بالایی رژیم دست نشانده را تشکیل می دهند، ثروت های عظیمی اندوخته اند؛ اما اکثریت مطلق مردم افغانستان از فقر و بیکاری رنج می برند.
دوستان عزیز! در دهه های اخیر ما شاهد گسترش مقاومت خلق های جهان علیه نظام ضد انسانی امپریالیستی بوده ایم. به طور نمونه می شود جنبش انقلابی دهقانان جنوب آسیا را و شورش های پی در پی کارگران و دانشجویان در غرب را مثال آورد. مبارزات ضد سرمایه داری در سراسر جهان در حال شگوفایی و گسترش است. مبارزات ما در افغانستان بخشی از این مبارزات جهانی است. برای هر چه جدی تر و پیگیر تر راه اندازی مبارزات مردم افغانستان ما باید از مبارزه توده های انقلابی در جهان و از گذشتۀ مبارزاتی انقلابیون خود افغانستان بیاموزیم. ما ادامه دهندۀ راه جریان دموکراتیک نوین در افغانستان هستیم. باید تجارب مبارزاتی این جریان را ارج بگذاریم و از آن بیاموزیم.
بهترین تجلیل از جانباختگان جنبش دموکراتیک نوین افغانستان، ادامه دادن به راه آنهاست.

*************************

اشـعـار دکلـمـه شـده در مـحـفـل

میهن در انتظـار مـن و تـو نشسته اسـت         دشمن به جروبحث و یک و دو نشسته است
از خـون سـرخ رنگ دلـیـران هـنوز هــم         بـرلاله هـای سـرخ چـه خوشبونشسته است
دلال و دیو هر دو نشسته است پشت میز         خـونـهای خـلـق روی تـرازو نـشـسته است
امـا بـیـاد دار کـــه پـیــغـــام زنـدگـیـســت         پـیـروزی روی هـمـت بازو نـشـسـتـه است
هـرجـا کـه خـون سـرخ شـده ضـامن بقـا         خـفـاش شـب هـمیـشـه به زانونشسته است
********************
گـرکـنـم مـردانه یکبار زندگی           بهتر از صد سال با شرمندگی
در رهی مردانگی سر بر کفم           مـن کـجـا و داغ نـنگ بردگی

اگـرمشـت ستـم کوبـد دهـانـم            سرود نـاامـیـدی را نـخـوانم
کزین ظلمت بزاید روشـنـائی            شـبـم آبستـن فرداسـت دانـم

عـقـاب زخـمـی ام و می تـوانیـم کشتـن        مگر محال بود لحظه ای کنی رامم
توئی که پشت می لرزد از تصور مرگ        منم کـه زنـدگـی دیگـراست اعدامم
*******************
آسـمـان لـبـریـز از پـــرواز و دود           کاش می شد دودها را مـتی سرود
دود های قــلــب مــادر پـــرزنــان           مردمان را خیره در خود می نمود
شـاعـری یک چنـد بیتی رانوشـت           لـیـک یک خـوانـنـده هم آنجا نبود
میگذشت اینسان دقایق درسکوت           تـا خـروش رعـد احساسش گشود
درقـیـام اسـت آنـچـه ما داریم نیاز           تـا بـیـایــیــم از الاغ غـــم فـــرود
مـردن ایـسـتـاده هـر کس یـاد داد            از هـــمـــه آزادگـان بـــر او درود
*****************
زندگی اگراسب است من سواره خواهم شد            آسمان اگرتاراست من ستاره خواهم شــد
هـر نفس شـوم یـاری، هـرقـدم کـنـم یاری              در رهی دفاع از خلق تکه پاره خواهم شد
شعله وجودم نیز بر زمین نخـواهـد خـفت               بلکه بر سر ظالم سنگ خـاره خواهم شـد
مـی کـنـم بـپـا روزی ریـسـمان دوشــم را               گـردن ستمگر را چـون گراره خواهم شـد
*******************
جیرگه جیرگه یـه و کورکـورکـلـویـه              وطــن ســوداگــر و مــزدورکــلــویـــــه
مو چاری کار ره از جیرگه بـیتـلـبی؟              از چند اغـبـدی بـی جـیـرگه بـیـتـلـبـی؟
الیگـو بل شـیـد از خـاوغـبـدی کـاره               بـلـدی سـودا کــــدون مـو بـیـروبــــاره
چیمای خـو واز کنی که خـوغـدر شد               مـردومـی بـیـچـاره جـوجـوغـدر شـــد
بی غـم شـشـتو اکــو بـلـدی مو ننگه               آر کس قولوخ میزنه جواب شی سنگه
بایـیـد کـه جـور کـنـی تقـدیر خو الـی               مـونـتـی  مـونـت کـنـی زنجـیـرخو الی
کـس و نـاکس ره مو واگدار نمیگری              بلـدی تـئـی پئی شودو آشـار نمیـگـری
کـالای رزم ره ده تـن کــنـی مــــو              درگـی گـوبـنـد ره بـایـد بـنـد کـنـی مـو
آلاف و آوره سـرشـی قـوی کـنـی مـو              و آزادی وطـــن ره تـــوی کــنــی مــو
فـکــر تـازه بـلـدی مـردوم کـنـی مــــو              شـاغـال و گـرگـه زده گـــم کـنـی مـــو
دوشموره گور کنی از دیستی خود خو              وطـن ره جور کنی از دیستی خود خـو
وطـن ره جـور کـنــی آبـــاد آبــــاد               وطــنـــدارا شــــونــــه آزاد آزاد
******************
خان زاد است و خودش دشمن هر خان یاری                 حـامـل بــیــرق آزادی دهــقــان یـاری
شـعـلـه کی خـوابـد به زیـر تـل خـاکستر مدام                  چـون بـود شعـله ورو شعـله فـروزان یــــاری
در دل چـرک و خرافــات نـظــام فــاســـد                  سـر بـیـرون کـرد چـویـک خـنـجـر بران یاری
سـوخت چون مشعل و ره روشن جاوید نمود                  زنـده بـادا هـمـه دم شـعـلۀ خـنـدان یـاری
از دل و دامن شب خـیـسـت و شـبگیر نـشد                   چـون درخـشـیـد چو خورشید درخشان یـاری
خفقان بود در این وادی شـب پـرور و گــیـچ                   شعـله افـروخت به شب از سـرعصیان یـاری
*********************
خیز ای خلق کبیر
خیز ای موج خروشنده پیکارسترگ!
که اجیران ستم
پاسبانان دژ و استبداد
دشنه وحشت و کین آغشتند
آزمندانه به خون
خون فرزند وطن
خون فرزند ستمدیده این مرز کهن،
خیز ای خلق کبیر
خیز ای خالق رزمندۀ دوران نوین!
که جوانان ستیزندۀ تو
بیرق سرخ نبرد اندر کف
حمله ور بر صف بیدادگران
می ستیزند به فرمان زمان
صحن پیکار جوان
شده آغشته به خون
خون گلرنگ شهیدان دلیر
کشتگان ستم مکر امیر
خیز ای خلق کبیر
خیز ای شعلۀ قهر و عصیان
کاخ ضحاک زمان آتش زن
نیک بنگر که جوانان غیور
جامه رزم به بر
باز در دفتر حماسۀ تو
با خطی سرخ به خون بنوشتند
"مرگ بر اهریمن استبداد
دیر پا نیست شب تیرۀ غم
می رسد نوبت فردای سپید
ننگ بر خنجر خونبار ستم!"
( رستاخیز  -   ثور1348خورشیدی   -    قلعه کرنیل  -  زندان دهمزنگ  -   کابل )
***************
از بن هر صخره صد گلشن گلاب آید بیرون            زین کوهـستان گر درفش انقـلاب آیـد بیــرون
روستا این سنگر پیکار دشمن سـوز خـلـق             در کـنـار"شرق"هـمچون آفتاب آیـد بـیـرون
نکته سنج مـعـنـی رزم گشت تـوفـان عـمـل             انـقـلابـی بـایـدا هـمـچـون شـهـاب آید بیرون
زنــدگانی جـلـوۀ پیـکار با دیــو سـتـم             غـیـر از آن از هیبتش نقش حباب آید بیـرون
بـزم زحمت مـظـهـرجـوشـان عشـق و آرزو            زین خمستان تا ابــد جوش شراب آید بیـرون
غـیـرتـم مـی آورد تا سـر نهـم در راه  خلق             جلوه گاه هر امل، جـز این شـراب آید بیـرون
صـبـح رستاخیز باشد شـام مـرگ دژخیمـان             کزهمه نیرنگ شان نقشی بر آب آید بـیـرون
از شـگاف رمز آهـنـگ تـحـول در جـــهــان             انـقـلاب و انـقـلاب و انـقـلاب آیـد بــیـرون
********************

پدر بر کشتۀ من گریه کمتر کن
که من با خون خود شستم ز خود گرد حقارت را
که من در سنگر پیکار هستی ساز دشمن سوز
برای آنکه مظلومم
برای آنکه صد قرن است کز محصول رنج خویش محرومم
شکستم بند و زنجیر اسارت را
***
پدر بر کشتۀ من گریه کمتر کن
که چون من صد چمن نورسته گلبن را
سر انگشت پلید دشمنان توده پرپر کرد
چو صدها پسر را بی پدر و پسرها را جدا از دامن پر مهر مادر کرد
به مرگ مادرم سوگند
به پیروزی بی تردید خلق یاورم سوگند
که من فرزند خوشنام تو بودم مرد ومردمخواه
به درد و رنج و زحمت پیشگان آگاه
به خون خویش پروردم هزاران لاله در صحرا
***
پدر ای زندۀ افتاده در مرداب
به پاس انتقام کشتگانت سر بگیر از خواب
بیا با موج پیشآهنگ فرزندان خود این همسنگران من
به سوی مرز دشمن حمله فرما شو، مرا دریاب و دریا شو
نمی دانی که دیگرعصر جنبش هاست
و خورشید سیاه عمر خونخواران
سراشیب زوال خویشتن پویاست
نمی دانی درفش سرخ آزادی
ز خون سرخ مردم رنگ می گیرد
***
چه باک ای هم نبردان من، ای همسنگران خلق
که از جمع شما رفتم
اگر که پرده های گوشم از غرنده آوازی که می گفتند
خروشان باد رزم خلق
نگون بادا لوای دشمنان تودۀ مظلوم، تهی گشته است
ولی از گور غمناکم همیش این گفته برخیزد
چه فخر افزاست مرگی کو برای توده خونین شد
نمردم زنده ام من، زندۀ جاوید
درخشان در سپهر خاطر خلق کبیرخویش چون خورشید




مـتـن سـخـنـرانـی رفـیـق ب
با درود بر شهدای جنبش دموکراتیک نوین افغانستان. دوستان در سلایت، تصاویر و لیست شهدا  را دیدند که جنبش دموکراتیک نوین با ترکیب کثیرالملیتی از تمام ملیت های ساکن در افغانستان نمایندگی می نماید. شاید کمتر جریان سیاسی در کشور پیدا شود که این گونه ترکیب کثیرالملیتی داشته باشد و از تمام ملیت های ساکن در افغانستان نمایندگی نماید. مبارزین جریان دموکراتیک نوین و در پیشاپیش آنها رفیق زنده یاد اکرم یاری توانستند نقش خویش را در مبارزه علیه رویزیونیزم، امپریالیزم و سوسیال امپریالیزم بازی نمایند و علیه پارلمانتاریزم سخت مبارزه نمایند. آنان در مدت کوتاهی توانستند جنبش دموکراتیک نوین (شعله جاوید) را به یک جنبش عمومی مردم افغانستان تبدیل نمایند. پیشروان ما و در پیشاپیش آنها رفیق زنده یاد اکرم یاری خط اصولی و مبارزه اصولی در راه انقلاب در افغانستان را ترسیم نمودند.
نقش شهدای ما در امر مبارزه علیه تمامی انحرافات ضد انقلابی در همان دوران قابل ستایش است. این شهدا با خون خویش توانستند جنبش دموکراتیک نوین را آبیاری نمایند.
ما در عین حالیکه همدردی خود را با خانواده های شهدا اعلان می نماییم ولی هرگز فراموش نمی کنیم که تجلیل از شهدا به مفهوم مسخ خط ترسیم شده از طرف این شهدا و در پیشاپیش آنها رفیق شهید اکرم یاری نبیست. به همین دلیل ما نخواستیم در محفل تجلیله ایکه از طرف یکتعداد از وارثین شهدا به ابتکار ارگان های وابسته به رژیم پوشالی برگزار گردیده بود شرکت نماییم. در اوضاع و شرایط فعلی که کشور به اشغال امپریالیست ها به سرگردگی امپریالیزم امریکا در آمده است، تضاد عمدۀ فعلی، تضاد ملی میان امپریالیست های اشغالگر و رژیم پوشالی از یکطرف و مردمان افغانستان از طرف دیگر می باشد. در شرایط فعلی تمامی تضاد های بزرگ دیگر در کشور تحت شعاع همین تضاد عمده قرار گرفته و به تضاد های غیر عمده مبدل گردیده اند. بنابرین بهترین نوع تجلیل از این شهدا مبارزه قاطع علیه امپریالیست های اشغالگر و رژیم دست نشاندۀ آن ها می باشد. چون کشور در اشغال مستقیم امپریالیزم امریکا و متحدینش قرار دارد، ما باید برای تدارک و پیشبرد مقاومت ملی مردمی و انقلابی علیه اشغال مملکت مبارزه نماییم.
جنبش دموکراتیک نوین کشور که در زمان پایه گزاری اش از انقلاب کبیر فرهنگی جاری در چین و مبارزات ملی و انقلابی سایر مردمان جهان الهام گرفت تضاد های کشور را تفکیک نمود و توانست خط درست انقلابی را از خط انحرافی تفکیک نماید. به همین خاطر نباید فراموش کرد که شخصیت رفیق زنده یاد استاد اکرم یاری در پرتو خط سیاسی وی تبارز پیدا می نماید نه بر اساس منشاء طبقاتی خانوادگی اش.
رژیم دست نشاندۀ فعلی ترکیب سه گانه دارد: 1- مجاهدین 2- بروکرات های وابسته به غرب 3- افراد و دسته های سابقاً مربوط به حزب منحلۀ مزدور دموکراتیک خلق افغانستان. در چنین ترکیبی از یک رژیم پوشالی، از شهدایی که توسط یکی از جناح های رژیم به شهادت رسیده است تجلیل به عمل می آید و خواست های معینی مطرح می گردد. مسلماً تجلیل از شهدایی که در امر آزادی کشور از چنگ سوسیال امپریالیزم  و تحقق انقلاب در کشور جان های خود را از دست داده اند از طریق عریضۀ وارثین شهدا به رژیم دست نشانده ای که خود عفو عمومی برای تمام جنایتکاران منجمله باند خلق و پرچم اعلان نموده است، ممکن نمی باشد.
بهترین تجلیل از این شهدا پیشبرد امر مبارزاتی است که آنان در دوران حیات شان ترسیم کردند و در پای آن جان دادند. بقیناً راه ترسیم  شده توسط شهدای جنبش دموکراتیک نوین در افغانستان راهروانش را پیدا نموده است. در چنین شرایطی که کشور به اشغال مستقیم امپریالیزم امریکا و متحدینش قرار دارد هدف مبارزه باید رهایی مملکت از چنگ این اشغالگران باشد و این در صورتی ممکن و میسر است که اولویت های مبارزاتی خویش را بفهمیم و در مسیر درست حرکت نماییم. با تشکر از همۀ تان.
******************************
مـتـن سـخـنـرانـی ش. ا.
من می خواهم یک مقایسه داشته باشم بین رژیم کودتای هفت ثور و رژیم فعلی که به نام دولت جمهوری اسلامی یاد می شود. می خواهم عملکرد این دو رژیم را در رابطه با جریان های مردمی و منافع مردم مدنظر قرار دهم.
اگر به دوره های اولیۀ دوران جنگ سرد بر گردیم می بینیم که در آن زمان از دید امپریالیزم امریکا "کمونیزم" در میان تمام ملل جهان رو به گسترش بود. در نتیجۀ همین گسترش جهانی است که "خط سبز" در مقابله با "خط سرخ" ایجاد می شود تا مانع و سدی شود در راه نفوذ "کمونیستها". ازینجا است که یک نعداد جنبش های ارتجاعی مثل جنبش اسلامی به رهبری خمینی در ایران به وجود می آید تا مانعی باشد در راه نفوذ "کمونیزم" در ایران و آنهم در زمانیکه احزاب چپ در آن کشور پایۀ مردمی دارد و از نفوذ فوق العاده بر خوردار است. این در حالی است که بلوک آن زمان شوروی سوسیال امپریالیستی دست پاچه می شود و دست به یک کودتای نظامی در افغانستان می زنند و اشخاص منفوری مثل ببرک کارمل، نور محمد تره کی و حفیظ الله امین را به قدرت می رسانند تا مانعی باشند در راه نفوذ امریکا.
می خواهم روی این مسئله تمرکز نمایم که کار کرد رژیم کودتای هفت ثور در زمانش چه بود و چه تفاوتی بین آن رژیم و رژیم فعلی وجود دارد. آنها زیر برق پیمان وارسا و وابستگانش که متشکل از 38 کشور بود درافغانستان لشکر کشی کردند و اکنون بیشتر از 40 کشور در افغانستان حضور دارند. در زمان رژیم کودتایی باند خلق و پرچم به تعداد 300 مشاور روسی در کشور حضور داشت، ولی اکنون بیشتر از 3000 مشاور در کشور حضور دارند.اکنون در تمام عرصه های دولتی مشاورین وجود دارند، حتی در مدیریت های عمومی یک ارگان. آیا این رژیم را می توان یک رژیم مردمی دانست؟ هرگز. توهم خوش آمد گویی به آمدن امپریالیزم امریکا حتی دامنگیر یک تعداد کسانی که خود را متعلق به جریان دموکراتیک نوین می دانستند نیز شد. آنها به توهمی افتادند که گویا حضور نظامی اشغالگرانۀ امپریالیزم و موجودیت رژیم دست نشانده زمینۀ خوبی است برای ما و گویا روزنۀ تنفس برای ما پیدا شده و این رژیم پایه های فیودالیزم را در کشور نابود می کند.  
یکی از بزرگترین خدمتی که رفیق زنده یاد اکرم یاری در افغانستان کرد این بود که نظریه باند خلق و پرچم و جریان شعلۀ جاوید را از هم تفکیک نمود. همین موضع ضد امپریالیستی و ضد سوسیال امپریالیستی جریان شعلۀ جاوید است که وظایف ما در قبال اوضاع فعلی را معین می نماید و نشان می دهد که ما چه وظیفه ای در قبال ایدیولوژی خود داریم. آیا می شود از طریق سازش با رژیم فعلی به خواست های توده های افغانستان جواب مثبت داد؟ هرگز. زیرا رژیم فعلی یک رژیم دست نشاندۀ اشغالگران و یک رژیم وابسته به نظام امپریالیستی جهانی است و نمی تواند در خدمت به توده ها باشد. این رژیم نمی تواند گرسنگی مردم  را خاتمه دهد و نمی تواند کشور را آباد سازد. وظیفه ما به عنوان وارثین شهدا، ادامۀ راه ترسیم شده توسط آنها است. باید هر چه قاطع تر در مسیر ترسیم شده توسط شهدای جنبش دموکراتیک نوین حرکت کرد و توده های افغانستان را از وضعیت فعلی نجات داد. متشکرم.
**********************
مـتـن صـحـبـت اخـتـتـامـیـۀ رفـیـق گـردانـنـدۀ مـحـفـل
قسمی که دوست ما وضعیت فعلی افغانستان را با گذشته مقایسه نمودند، من هم می خواهم صحبت مختصری در این مورد داشته باشم. نطفه های دموکراسی مردمی در دوران هفت شورا با تاثیر پذیری از انقلاب اکتوبر به وجود آمد. جنبش مشروطه خواهی دورۀ هفت شورا اولین نطفه های دموکراسی مردمی بود که بعدا سر کوب گردید. فعالیت های سیاسی که به تعقیب آن در دوران دموکراسی کذایی ظاهر شاهی بوجود آمد، سه جریان سیاسی بزرگ را  در کشور  به وجود آورد:
جریان دموکراتیک نوین که خط گزار اصلی آن رفیق زنده یاد اکرم یاری بود. جریان دموکراتیک نوین با تاثیر پذیری از انقلاب جاری در چین و مبارزات ملی و انقلابی در سایر کشورهای جهان به وجود آمده بود. مهم ترین موضعگیری جریان دموکراتیک نوین، موضعگیری علیه رویزیونیزم خروشچفی و رویزیونیست داخلی وابسته به آن بود.  
جریان دیگر، جریان خلق و پرچم بود که وابستگی تنگ با سوسیال امپریالیزم شوروی داشت و با ارتجاع داخلی در سازش قرار داشت. خلقی ها و پرچمی ها با عدم قاطعیت در مبارزه علیه ارتجاع، از طریق راه یافتن به پارلمان و اشغال کرسی های دولتی خود را راضی می کردند.
جریان دیگر جریان اخوانی بود که گفته می شود از طرف موسی شفیق صدر اعظم وقت به وجود آمده بود. اخوانی ها نیز در تبانی و سازش با رژیم بر سر اقتدار قرار داشت.
بعداً جریان دموکراتیک نوین توسط رژیم شاهی وقت سرکوب شد. با تحولات دهه 50 و کودتای هفت ثور 1357، تحت حمایه مستقیم سوسیال امپریالیزم، باند خلق و پرچم به قدرت رسید.
جریان دموکرات نوین در نقطه نقطۀ افغانستان نفوذ دارد و جایی در افغانستان نیست که خون رفقای ما نریخته باشد. رفقا! ما شاهد به شهادت رسیدن بسیاری از رفقای خود هستیم، چه آنهاییکه توسط رژیم باند خلق و پرچم به شهادت رسیده اند و چه رفقایی که توسط ارتجاع اسلامی به شهادت رسیده اند. ترکیب جریان دموکرات نوین به خوبی نشان می دهد که این جریان فرا ملیتی بوده است.
مهم ترین مسئله این است که راه ترسیم شده توسط شهدای این جریان ادامه داشته باشد. ما باید تجدید تعهد نماییم که در این راه مصمم هستم و برای تحقق دموکراسی نوین در کشور به مبارزه ادامه می دهیم.
در رابطه با منسوبین سابق جریان دموکراتیک نوین باید بگویم که دیگر وضع مثل سابق نیست. منسوبین سابق جریان به سه بخش تقسیم شده اند:
بخش اول آنانی اند که به خط شهید بزرگ اکرم یاری پایدار مانده اند. اینها در قالب سه چهار حزب و سازمان با  وضع موجود مبارزه می نمایند. ما تا حد توان خود کوشش می کنیم علیه وضعیت فعلی مبارزه نماییم. ما ادعا نداریم که چندین جبهه جنگ داریم، ولی مهم این است که راه ترسیم شده توسط شهدای جریان دموکراتیک نوین ادامه داشته باشد و برای تحقق این آرمان مبارزه شود و این مبارزه اصولی و قاطع باشد.
در بخش دوم آنانی اند که در رابطه به وضع فعلی موضع تسلیم طلبانه دارند و وضعیت فعلی را با زمان طالبان مقایسه می کنند.
بخش سوم آنانی اند که به رژیم تسلیم شده اند و در خدمت امپریالیزم امریکا قرار دارند. این دسته از افراد در پست های عالی مختلف دولتی ایفای وظیفه می نمایند و وضعیت موجود را به نفع خود قلمداد می کنند.
مهم این است که ما به خط اصولی انقلاب خیانت نکنیم و هر چه مصمم تر و استوار تر در این مسیر مبارزه نماییم. ما باید غم و اندوه خود را به خشم و نفرت تبدیل نماییم و با مشت گره کرده به دهن دشمن بکوییم.
با تشکر در همۀ تان ختم محفل را اعلام می کنم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر